W dokumencie 95/216/EC z 08.06.1995 r Komisja Wspólnot Europejskich zaleciła państwom członkowskim poprawienie bezpieczeństwa dźwigów według następujących dziesięciu zasad.
Należy:
- Zainstalować drzwi kabinowe oraz, wewnątrz kabiny, piętrowskazywacz.
- Kontrolować i w miarę możliwości wymieniać liny nośne kabiny.
- Zmodyfikować układy sterowania zatrzymaniem tak aby uzyskać wysoki stopień dokładności przy zatrzymaniu jej ruchu.
- Dostosować elementy sterownicze zarówno w kabinie jak i w szybie, tak aby były zrozumiałe i dostępne dla samodzielnie poruszających się osób niepełnosprawnych.
- Wyposażyć drzwi automatyczne w czujniki wykrywające obecność ludzi i zwierzaj.
- Wyposażyć dźwigi o prędkości większej niż 0,6 m/s w układ chwytaczy pozwalający na łagodne opóźnienie podczas zatrzymania.
- Zmodyfikować systemy alarmowe w celu stworzenia stałej łączności z szybko reagującą ekipą ratowniczą
- Wyeliminować azbest zastosowany w układach hamulcowych.
- Zainstalować urządzenie zapobiegające niekontrolowanemu ruchowi kabiny w górę.
- Wyposażyć kabiny w oświetlenie awaryjne, które działa w przypadku odcięcia źródła zasilania. Powinno ono działać dostatecznie długo, tak aby służby ratownicze zdążyły zainterweniować w normalnym trybie. Instalacja ta powinna również umożliwić działanie systemu alarmowego, o którym mowa w punkcie 7.
Więcej na ten temat w załączniku nr 2: Zalecenia Komisji Wspólnot Europejskich 95/216/EC z 08.06.1995 r. poprawiające bezpieczeństwo w dźwigach istniejących.
Jedynym sposobem przeciwdziałania zagrożeniom jest montaż elementów podnoszących poziom bezpieczeństwa użytkowanych dźwigów.